Hello everyone, sorry if i did some things wrong in this post but this is my first one. Also english is not my primary language so ignore my grammar mistakes, we are only 15 years old. We just started learning python in school and we dont get much help from our teacher, so in the beginning of our assignment we are already stuck at something. Our dice is working and only one unit is moving, the other wont. We tried several things to make it happen but nothing works. We could really use some help right now. Here is our code (ignore the hashtags, its dutch for our teacher). this is in pygame by the way.
![[Image: url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fcommons.wikim...AdAAAAABAW]](https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fcommons.wikimedia.org%2Fwiki%2FFile%3AGanzenbord.svg&psig=AOvVaw2BAa-Jx9312V_NZUX03XAV&ust=1586265093939000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCJjnj43w0-gCFQAAAAAdAAAAABAW)
if you have any questions about the language or something else, please reply.
# Eelke Laan en Koop Lammertsma Ganzenbord import pygame, random # ---------- Globale variabelen ---------- # Bord afbeelding bord = pygame.image.load("ganzenbord.png") # coordinaten van de vakjes # de \ op het einde van elke regel zorgt ervoor dat we deze lange regel over # meerdere regels kunnen verdelen zonder dat python in de war raakt vakjes = [[160, 683], [286, 683], [356, 683], [415, 683], [482, 683], [545, 683], \ \ [618, 683], [692, 683], [758, 683], [828, 643], [895, 598], [937, 549], [965, 489], \ \ [982, 430], [982, 353], [968, 283], [944, 220], [905, 167], [833, 111], [744, 66], \ \ [664, 62], [597, 62], [536, 62], [464, 62], [398, 62], [335, 62], [265, 66], [198, 94], \ \ [142, 129], [104, 174], [83, 227], [65, 283], [65, 367], [83, 435], [116, 491], [160, 535], \ \ [216, 570], [282, 587], [342, 587], [405, 587], [468, 587], [536, 587], [615, 587], \ \ [692, 587], [755, 578], [816, 528], [863, 458], [877, 402], [874, 335], [856, 283], \ \ [804, 202], [737, 160], [632, 157], [545, 157], [468, 157], [394, 157], [328, 157], \ \ [265, 167], [195, 223], [167, 325], [188, 403], [221, 454], [282, 482], [413, 456]] beurt = (0) worp = (0) # pion posities posities = [0, 0] # ---------- Pygame initialisatie ---------- # Pygame initialiseren (is altijd bij het begin van gebruik pygame) pygame.init() # Afmetingen van het spelscherm instellen (in pixels [breedte, hoogte]) # En het spelscherm maken (en opslaan in een variabele screen) WINDOW_SIZE = [1050, 754] screen = pygame.display.set_mode(WINDOW_SIZE) # Titel van spelscherm instellen: pygame.display.set_caption("Eelke en Koops geweldige bordspel") # Deze boolean laat ons spel straks in een oneidige loop lopen totdat er op # het kruisje wordt geklikt om af te sluiten (deze zet dan done op True) done = False # We maken een pygame Clock object. Deze is nodig om de verversingssnelheid # (framerate) van het scherm te beheren clock = pygame.time.Clock() # ---------- Hoofdloop van het programma ---------- while not done: # --- Check gebeurtenissen (zoals muiskliks e.d.) --- for event in pygame.event.get(): if event.type == pygame.QUIT: # het kruisje is aangeklikt done = True # het spel moet eindigen dus we zetten done op true elif event.type == pygame.KEYDOWN: # er is een toets ingedrukt, we kijken welke en ondernemen actie if event.key == pygame.K_SPACE: print("knop: spatie") worp = random.choice([1, 2, 3, 4, 5, 6]) posities[beurt] += worp #verzet pion #verzin iets slims om de beurt door te geven aan de volgende speler # --- Teken de graphics (nog buiten beeld) --- screen.fill((255, 255, 255)) # begin met een witte achtergrond bordrect = bord.get_rect() # vraag afmetingen (rectangle) van het bordplaatje op screen.blit(bord, bordrect) # teken het bord # teken pionnen als gekleurde cirkels op de coordinaten van de waar ze staan: speler1_x = vakjes[posities[0]][0] speler1_y = vakjes[posities[0]][1] speler1_kleur = (0, 255, 0) # groen pygame.draw.circle(screen, speler1_kleur, (speler1_x, speler1_y), 10) speler2_x = vakjes[posities[1]][0] + 3 speler2_y = vakjes[posities[1]][1] + 3 speler2_kleur = (255, 0, 0) # blauw pygame.draw.circle(screen, speler2_kleur, (speler2_x, speler2_y), 10) # --- Ververs het beeldscherm met nieuwe graphics --- clock.tick(60) # Zet de limiet op 60 frames per seconde en pygame.display.flip() # Ververs het beeldscherm met de bijgewerkte versie # ---------- Afsluiting ---------- pygame.quit()url of the game of goose:
if you have any questions about the language or something else, please reply.